Tuesday, May 4, 2010
Muka Depan Folio Sejarah
LEMBAGA PEPERIKSAAN
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
SEJARAH 21/2
KERJA KURSUS
Nama Calon : Brian Arvind A/L Chandran
Tingkatan : 3 Teknik 1
Nombor Kad Pengenalan : 950628-14-6355
Angka Giliran : BE001K003
Nama dan Alamat Sekolah : SMK Syed Mashor, 44300 Batang Kali, Hulu Selangor.
Tajuk Kerja Kursus : Perayaan Kaum Di Malaysia
Tahun Baru Cina
Nama Guru : Puan Norsiah Binti Bakri
Skor :
Elemen Markah
Elemen 1 Mengumpul fakta sejarah
Elemen 2 Merekod fakta sejarah
Elemen 3 Penerapan unsur patriotisme
Jumlah Markah
Kod
Tahap Pencapaian
……………………..
( Tandatangan Guru )
Muka Depan Folio Geografi
LEMBAGA PEPERIKSAAN
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
GEOGRAFI 23/2
KERJA KURSUS
Nama Calon : Brian Arvind A/L Chandran
Tingkatan : 3 Teknik 1
Nombor Kad Pengenalan : 950628-14-6355
Angka Giliran : BE001K003
Nama dan Alamat Sekolah : SMK Syed Mashor, 44300 Batang Kali, Hulu Selangor.
Tajuk Kerja Kursus : Kajian Amlan Kitar Semula Di Taman Desa Hulu Yam Bharu.
Guru Penilai : Puan Che Norlia Binti Ramli
Bil. Aspek Markah Penuh Markah Diperolehi
1. Tajuk Kajian 1
2. Senarai Kandungan1
3. Penghargaan 2
4. Pendahuluan 2
5. Objektif Kajian 2
6. Kawasan Kajian 8
7. Kaedah Kajian 2
8. Dapatan Kajian 25
9. Rumusan 2
10. Lampiran 2
11. Rujukan 2
12. Penilaian Umum 1
Jumlah Markah 50
Tahap Pencapaian :……………………….
Tandatangan Guru Penilai :……………………….
Monday, May 3, 2010
Folio Geografi
SENARAI KANDUNGAN
Senarai Kandungan 0
Penghargaan 1
Pendahuluan 2
Objektif Kajian 3
Kawasan Kajian 4
Kaedah Kajian 7
Dapatan Kajian 8
Rumusan
Lampiran
Rujukan
Penilaian Umum
PENGHARGAAN
Saya Brian Arvind A/L Chandran ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya, iaitu Encik Chandran A/L Engadasamy dan Puan V. Lilly Benjamine A/P J. Victor Rock yang telah banyak memberikan sokongan dan dorongan kepada saya. Selain itu, saya berterima kasih kepada guru geografi saya, Puan Che Norlia Binti Ramli kerana telah memberi bimbingan serta tunjuk ajar untuk saya menyempurnakan kerja kursus ini. Ucapan terima kasih juga ingin saya tujukan kepada Cik Julaila Binti Ariffin kerana telah menyediakan kemudahan untuk saya menyempurnakan tugasan ini. Tidak lupa juga, kawan saya, Mohamad Nurasyraf Bin Kamal Bahri dan Muhamad Azharul Azhar Bin Khairi yang sudi berkerjasama dengan saya untuk membuat Kerja Kursus ini.
PENDAHULUAN
Kajian kerja kursus ini perlu dilakukan kerana ia merupakan syarat untuk pensijilan Penilaian Menengah Rendah ( PMR ). Kami semua telah diberikan tajuk Amalan Kitar Semula. Oleh itu, saya telah diarahkan oleh guru untuk membuat kajian ini di kawasan yang mempunyai amalan kitar semula.
Oleh sebab itu, saya memilih Taman Desa Hulu Yam Bharu kerana tempat ini merupakan tempat tinggal saya. Saya juga boleh mendapatkan maklumat dengan senang. Masa yang diberikan untuk menjalankan kerja kursus ini ialah bermula bulan April sehingga bulan Jun iaitu kira-kira 3 bulan. Setiap pelajar perlu menulis satu laporan yang lengkap tentang kajian yang telah dijalankan.
Saya berharap agar kajian dan laporan ini akan mendatangkan manfaat dan faedah khususnya kepada saya dan amnya kepada masyarakat di kawasan tempat tinggal saya.
OBJEKTIF KAJIAN
Saya menjalankan Kerja Kursus Geografi untuk memenuhi objektif berikut:
Mengenal pasti konsep kitar semula.
Mengenal Pasti jenis-jenis bahan dan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mengkaji kepentingan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mengenal pasti masalah atau halangan amalan kitar semula di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mencadangkan langkah-langkah mengatasi masalah dalam melaksanakan amalan kitar semula di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Menerapkan nilai dan unsur patriotisme semasa menjalankan aktiviti kajian.
KAWASAN KAJIAN
Kajian ini telah dijalankan di Taman Desa Hulu Yam Bharu. Kawasan ini terletak dalam mukim Ulu Yam dan di daerah Hulu Selangor. Lokasi kawasan kajian ini terletak berhampiran dengan pekan Ulu Yam Bharu. Taman Desa Ulu yam Bharu juga terletak berdekatan dengan Bandar Kuala Kubu Bharu iaitu kira-kira 20 minit dari kawasan kajian. Biasanya tambang bas yang dikenakan untuk pengangkutan bas ke Bandar Rawang ialah RM 2.00 untuk perjalanan sehala yang mengambil masa 45 minit untuk sampai ke sana.
Taman Desa Hulu Yam Bharu mempunyai tanah subur (tanah pamah) yang rata dan ini menggalakkan pembinaan petempatan. Pekerjaan utama penduduk ialah dalam sektor perniagaan dan sesetengahnya terlibat dengan sektor perkilangan, dan profesional seperti menjadi guru dan pekerja swasta. Di sebelah barat daya kawasan kajian terletaknya Sekolah Kebangsaan Ulu Yam Bharu yang mempunyai pelajar seramai 800 orang. Manakala, di sebelah timur laut terdapat sebatang sungai iaitu Sungai Batang Kali. Di sebelah selatan kawasan kajian pula, kita dapat melihat hutan yang belum ditebang lagi.
Keluasan kawasan kajian ialah 4.95 kilometer persegi. Beberapa kilometer dari kawasan terdepat Pekan Kuala Kubu Bharu ( 28 km ), Rawang ( 32 km ) dan Kuala Lumpur ( 50 km ). Bilangan penduduk di kawasan kajian ialah kira-kira 4000 orang. Taman saya juga mudah untuk dikunjungi kerana mempunyai sistem perhubungan dan pengangkutan yang baik. Di sini juga terdapat kawasan rekreasi yang baik seperti taman permainan dan padang awam.
KAEDAH KAJIAN
Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul dan memperolehi maklumat yang diperlukan di dalam kajian ini.
Kaedah Pemerhatian
Saya telah membuat lawatan ke kawasan kajian. Di sana saya telah membuat pemerhatian berkaitan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Soal Selidik
Saya telah mengedarkan borang soal selidik kepada 20 orang responden di Taman Desa Ulu Yam Bharu. Saya telah dapatkan maklumat masalah dan cadangan mengatasi masalah amalan kitar semula. Sya juga telah berbincang dengan rakan dalam kumpulan mengenai maklumat yang diperoleh.
Kaedah Rujukan
Saya telah mencari dan mengumpul maklumat daripada buku-buku rujukan. Saya juga telah membuat rujukan di Perpustakaan Negara Malaysia dan melayari internet untuk mendapatkan maklumat.
Temu Bual
Seterusnya, saya telah menemu bual 3 orang penduduk kampung untuk mengetahui pendapat dan pandangan mereka tentang amalan kitar semula. Temu bual dijalankan kepada penduduk kampung yang telah lama menetap disitu kerana mereka lebih berpengalaman dan tahu tentang keadaan kawasan Taman Desa Ulu Yam Bharu.
HASIL KAJIAN
8.1 Konsep Kitar Semula
Kitar semula bermaksud mengumpulkan dan memproses semula barang-barang terpakai dan terbuang untuk dijadikan barangan baru yang berguna. Amalan kitar semula barang-barang terpakai diperkenalkan dalam usaha untuk menjimatkan penggunaan sumber, memastikan alam sekitar sentiasa bersih, mengelakkan pencemaran, dan mengurangkan pembaziran. Antara barang yang boleh dikitar semula termasuklah kertas, plastik, besi, aluminium dan getah. Barang seperti botol kaca boleh digunakan semula setelah melalui proses pembersihan.
8.2 Jenis Bahan dan Amalan Kitar Semula
Bahan kitar semula yang biasanya dibuang oleh penduduk di taman saya ialah kertas, plastik dan kaca.
Amalan kitar semula yang dijalankan oleh penduduk taman saya ialah menjual bahan-bahan kitar semula ini di pekan Batang Kali. Kebanyakan daripada penduduk Taman Desa Ulu Yam Bharu akan membawa sendiri bahan tersebut ke pusat memproses bahan kitar semula. Ini menunjukan bahawa alam sekitar merupakan tanggungjawab semua individu.
Terdapat juga penduduk taman yang menggunakan semula bahan kitar semula ini untuk menjimatkan perbelanjaan. Contohnya, digunakan untuk membuat keceriaan di dalam rumah, menggunakan kedua-dua helaian kertas dan membuat perhiasan rumah seperti bunga kertas dan pasu kaca yang telah dibersihkan. Hal ini dapat melindungi alam sekitar daripada sebarang ancaman.
Selain itu, terdapat penduduk taman yang sudi bekerjasama memberi sumbangan kepada pihak sekolah bahan-bahan kitar semula mereka untuk menambah pendapatan
Persatuan Ibu Bapa dan guru (PIBG) bagi menampung program-program pelajar di sekolah memandangkan bahan kitar semula mempunyai nilai ringgit yang tinggi di pasaran. Ini menujukan bahawa institusi sekolah juga mempunyai peranan untuk mejaga alam sekitar.
Di samping itu juga, apa yang saya dapat perhatikan ialah terdapat penduduk yang cuba untuk mengurangkan penggunaan kertas, tisu dan kertas. Sebagai contoh terdapat penduduk yang tidak menggunakan plastik, polisterin ketika membungkus barang atau makanan. Kertas juga dijimatkan supaya tidak membazir begitu sahaja.
Amalan ini akan dapat menjimatkan penggunaan bahan kitar semula dan seterusnya menambahkan pendapatan hasil jualan kitar semula.
8.3 Kepentingan Kitar Semula
1) Kitar semula untuk memelihara ruang hidup kita
Kita perlulah menghormati Alam atau Bumi ini yang telah banyak berjasa pada kita.Kini terdapat kira-kira 230 tapak pelupusan sampah di Malaysia. Setiap satunya berkeluasan antara 20 hingga 150 ekar, bergantung pada lokasi dan jumlah sampah yang dibuang. Sebaik sahaja sebuah tapak pelupusan sampah dipenuhi sampah, tapak baru akan dibuka. Lambat laun, tapak-tapak ini akan berkembang dan menular mencerobohi ruang hidup kita. Sudahnya di mana kita akan tinggal?
2) Kitar semula untuk persekitaran yang lebih sihat dan lebih bersih
Sampah boleh menjejaskan kesihatan manusia dan kebersihan persekitaran. Jika dibiarkan bersepah ia boleh mengeluarkan bau dan menyebabkan penyakit. Melalui kitar semula, kita dapat mengurangkan sampah yang dibuang dan seterusnya mengawal penyakit daripada
merebak. Pada masa yang sama, kita cuma mengakibatkan kerosakan yang minima pada alam sekitar. Kita bertanggungjawab untuk meninggalkan bumi dalam keadaan yang sama atau dalam keadaan yang lebih baik lagi untuk generasi yang akan dating.
3) Kitar semula untuk mengurangkan pencemaran
Longgokan bahan buangan di dalam tong sampah, lori atau tapak pelupusan sampah merupakan salah satu punca pencemaran udara, air dan bau. Amalan mengitar semula dapat mengurangkan ancaman alam sekitar tersebut daripada terus mengancam kualiti kehidupan kita. Dalam cara ini, kita akan belajar yang ekonomi bukanlah segala-galanya kepada manusia seperti kita.
4) Kitar semula untuk menjimatkan kos, sumber dan tenaga
i) Dengan mengitar semula 1 tin aluminium anda seumpama menjimatkan penggunaan tenaga elektrik 3 jam televisyen.
ii) Jika kertas dapat dikitar semula secara maksimum anda dapat mengurangkan 4,360 tan sampah sehari yang bersamaan 78,000 batang pokok. Untuk menghasilkan satu tan kertas, sebanyak 17 pohon terpaksa ditebang. Mengitar semula kertas akan mengurangkan bilangan pokok yang perlu ditebang. Kita perlu memelihara hutan kerana ia merupakan paru-paru yang memberi kita oksigen dan udara yang bersih.
iii) Dengan mengitar semula 1 botol kaca anda seumpama menjimatkan penggunaan
tenaga elektrik mentol lampu 100 watt selama 4 jam.
iv) Mengitar semula kaca menurunkan suhu lebur untuk kaca baru sambil menjimatkan sehingga 32% tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran kaca.
Dengan amalan kitar semula ini ia akan dapat menerapkan unsur tanggungjawab dan sayangkan kepada negara seperti ungkapan negara bersih rakyat sihat.
8.4 Masalah / Halangan Amalan Kitar Semula
Ketika melaksanakan kerja kursus ini, terdapat beberapa masalah yang telah dikenalpasti.
1. Sikap
Terdapat segelintir penduduk yang tidak mempedulikan amalan kitar semula ini. Kebanyakan plastik, kertas dan kaca yang boleh dikitar semula dibuang ke tempat sampah dan kemudiannya dibakar dengan begitu sahaja. Keadaan ini akan menyebabkan berlakunya pencemaran udara dan menujukan bahawa manusia tidak mengambil berat tentang persekitaran kita.
2. Kurang Pengetahuan
Hasil daripada kajian saya, kebanyakan penduduk kampung yang membuang bahan kitar semula ini adalah disebabkan oleh kurangnya pengetahuan tentang pentingnya amalan kitar semula. Mereka lebih senang membuang bahan tersebut daripada mengitarnya semula. bagi mereka amalan kitar semula ini hanya membuang masa dan tidak mempunyai apa-apa kepentingan. Mereka juga tidak mengetahui yang alam ini akan diwarisi oleh generasi yang akan datang. Jadi kita perlulah cintakan alam persekitaran kita.
3. Harga Terlalu Rendah
Kebanyakan pusat pengumpulan mengambil barangan kitar semula dengan harga yang rendah. Kertas di beli dengan harga tidak kurang 20 sen untuk 1 kilogram. Harga yang rendah menyebabkan penduduk lebih senang membakar bahan tersebut daripada menjualnya kerana harga yang rendah dan tidak menguntungkan.
4. Kurang Pusat Pengumpulan.
Di kawasan Taman Desa Ulu Yam bharu tidak terdapat walaupun sebuah pusat pengumpulan bahan kitar semula. Keadaan ini menyukarkan penduduk untuk menjual barangan kitar semula memandangkan lokasi pusat ini terlalu jauh buat penduduk yang tinggal di kawasan kajian kerana terpaksa pergi ke Batang Kali untuk menghantar barangan kitar semula. Tambahan pula, pusat ini hanya menerima bahan kitar semula yang dihantar oleh penduduk sahaja. Mereka tidak menyediakan perkhidmatan mengambil barangan kitar semula daripada penduduk taman.
5. Kurang Kerjasama
Terdapat juga penduduk yang tidak memberikan kerjasama apabila kempen kitar semula ini dijalankan oleh kerajaan. Sikap tidak peduli dan tidak mahu mengambil kisah amalan kitar semula ini menyebabkan usaha kerajaan untuk menjimatkan tenaga dan bahan kitar semula tidak akan tercapai atau terlaksana.
Saya berpendapat penduduk kampung perlu insaf dan berubah sikap untuk menjadikan amalan kitar semula ini sebagai sebahagian daripada hidup mereka. Mereka juga perlulah menerapkan unsur patriotisme seperti menghayati alam yang sangat indah ciptaan Tuhan. Amalan ini dapat menyelamatkan negara kita daripada mengalamai kemusnahan sumber-sumber.
8.5 Langkah / Cadangan Mengatasi Masalah Melaksanakan
Amalan Kitar Semula
Bagi memastikan amalan kitar semula ini dijalankan di kawasan kajian, beberapa langkah atau tindakan dapat di lakukan bagi memastikan amalan tersebut dapat dilaksanakan dengan baik. Langkah tersebut ialah seperti :-
1. Kempen
Negara kita menyambut perayaan seperti Hari Perhutanan Sedunia, Hari Bumi, Hari Alam Sekitar Sedunia dan Minggu Alam Sekitar Malaysia pada setiap tahun. Objektif utamanya adalah untuk meningkatkan kesedaran menjaga alam sekitar. Ini bagi melahirkan masyarakat yang lebih prihatin, peka dan bersama-sama memainkan peranan untuk mengamalkan amalan kitar semula. kempen dan program yang dilaksanakan ini dapat memberi keinsafan kepada rakyat supaya menjaga alam sekitar daripada mengalami kemusnahan.
2. Pendidikan
Guru-guru di sekolah boleh memberi galakan kepada pelajar untuk melaksanakan amalan kitar semula. Guru perlu menyatakan bahawa amalan kitar semula ini dapat menyelamatkan bumi dan alam sekitar kita daripada musnah. Guru juga boleh mengadakan pertandingan seperti pertandingan melukis poster, bersajak dan berpuisi di sekolah untuk menarik minat pelajar mengamalkan kitar semula dengan menyediakan hadiah kepada pelajar yang menyertai pertandingan tersebut.
3. Menyediakan Kemudahan Pusat Pengumpulan.
Pihak berkuasa tempatan perlu menyediakan lebih banyak pusat pengumpulan kitar semula bagi menarik penduduk untuk mengamalkan amalan kitar semula. Ini penting supaya penduduk lebih peka dengan tidak membuang bahan yang boleh dikitar semula sesuka hati. Ini dapat mengelakkan daripada pembaziran.
Pihak sekolah juga boleh menyediakan tong-tong kitar semula dan diletakkan di lokasi yang strategik bagi memudahkan pelajar membuang bahan yang boleh dikitar semula ke dalam tong yang betul.
4. Gotong Royong
Penduduk taman boleh juga bersama-sama bergotong royong untuk membersihkan kawasan taman. Pastikan penduduk kampung mengumpulkan bahan kitar semula ini dan tidak membakar atau membuangnya begitu sahaja. Penghulu memainkan peranan yang penting supaya penduduk bekerjasama mengamalkan amalan kitar semula ini.
5. Menubuhkan Kelab Pencinta Alam
Selain itu, sekolah juga berperanan untuk menubuhkan kelab pencinta alam sekitar untuk memupuk kesedaran di kalangan pelajar sekolah bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Akhirnya , semua pihak perlulah berganding bahu dan bekerjasama untuk memastikan amalan kitar semula ini dapat dijalankan dengan sempurna. Semua peringkat umur perlu mempunyai sikap bertanggungjawab untuk sama-sama menjaga bumi ini daripada terus mengalami kemusnahan. Membuang bahan pencemar di tempat orang lain adalah seumpama kita meracuni orang yang mendiami tempat di mana kita membuang bahan pencemar itu.
Kaum
Cara Melayu Cina India
Tidak Mengitar Semula
Mengitar Semula
RUMUSAN
Kitar semula ini merupakan satu amalan yang harus dipupuk dan disemai di kalangan rakyat Malaysia. Sekiranya kita mengamalkan kitar semula, banyak hutan dapat diselamatkan daripada ditebang. Kita juga akan berbangga sebagai rakyat Malaysia jika negara kita dicontohi oleh negara lain kerana kita menjagai alam kita. Alam sekitar pula dapat terpelihara daripada sebarang ancaman dan bahaya. Sikap bertanggungjawab dan cintakan tanah air perlu ada dalam setiap diri rakyat Malaysia supaya seruan kerajaan untuk mengamalkan amalan kitar semula mendapat sokongan daripada segenap lapisan masyarakat.
Lampiran
Rujukan
Buku Teks
Abdul Rahim Md Nor, 2004. Geografi Tingkatan 3. Selangor Darul Ehsan: Cerdik Publications Sdn. Bhd
Chong Mui Seng, 2002. Geografi Tingkatan 1. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Buku Rujukan
Piara Singh, 2005. Siri Teks Referens SPM Geografi Tingkatan 4 dan 5. Petaling Jaya: Pearson Malay Sdn. Bhd.
Tong Siew Kheng, 2006. Ulangkaji Total Terkini PMR Geografi Tingakatan 1,2 dan 3. Petaling Jaya: Sasbadi Sdn. Bhd.
Internet
Blogspot, http://smkpenghulusaad.wordpress.com.my
Kitar Semula, http://ms.wikipedia.org/wiki/Alam Sekitar/Kitar Semula
Lembaga Peperiksaan Malaysia, http://moe.gov.my/PMR/Kerja Kursus Geografi 2010
Majalah
Era Hijau, Keluaran No.1-2006, Halaman 4 & 5
Era Hijau, Keluaran No.4-2006, Halaman 11, 12 & 13
Senarai Kandungan 0
Penghargaan 1
Pendahuluan 2
Objektif Kajian 3
Kawasan Kajian 4
Kaedah Kajian 7
Dapatan Kajian 8
Rumusan
Lampiran
Rujukan
Penilaian Umum
PENGHARGAAN
Saya Brian Arvind A/L Chandran ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya, iaitu Encik Chandran A/L Engadasamy dan Puan V. Lilly Benjamine A/P J. Victor Rock yang telah banyak memberikan sokongan dan dorongan kepada saya. Selain itu, saya berterima kasih kepada guru geografi saya, Puan Che Norlia Binti Ramli kerana telah memberi bimbingan serta tunjuk ajar untuk saya menyempurnakan kerja kursus ini. Ucapan terima kasih juga ingin saya tujukan kepada Cik Julaila Binti Ariffin kerana telah menyediakan kemudahan untuk saya menyempurnakan tugasan ini. Tidak lupa juga, kawan saya, Mohamad Nurasyraf Bin Kamal Bahri dan Muhamad Azharul Azhar Bin Khairi yang sudi berkerjasama dengan saya untuk membuat Kerja Kursus ini.
PENDAHULUAN
Kajian kerja kursus ini perlu dilakukan kerana ia merupakan syarat untuk pensijilan Penilaian Menengah Rendah ( PMR ). Kami semua telah diberikan tajuk Amalan Kitar Semula. Oleh itu, saya telah diarahkan oleh guru untuk membuat kajian ini di kawasan yang mempunyai amalan kitar semula.
Oleh sebab itu, saya memilih Taman Desa Hulu Yam Bharu kerana tempat ini merupakan tempat tinggal saya. Saya juga boleh mendapatkan maklumat dengan senang. Masa yang diberikan untuk menjalankan kerja kursus ini ialah bermula bulan April sehingga bulan Jun iaitu kira-kira 3 bulan. Setiap pelajar perlu menulis satu laporan yang lengkap tentang kajian yang telah dijalankan.
Saya berharap agar kajian dan laporan ini akan mendatangkan manfaat dan faedah khususnya kepada saya dan amnya kepada masyarakat di kawasan tempat tinggal saya.
OBJEKTIF KAJIAN
Saya menjalankan Kerja Kursus Geografi untuk memenuhi objektif berikut:
Mengenal pasti konsep kitar semula.
Mengenal Pasti jenis-jenis bahan dan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mengkaji kepentingan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mengenal pasti masalah atau halangan amalan kitar semula di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Mencadangkan langkah-langkah mengatasi masalah dalam melaksanakan amalan kitar semula di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Menerapkan nilai dan unsur patriotisme semasa menjalankan aktiviti kajian.
KAWASAN KAJIAN
Kajian ini telah dijalankan di Taman Desa Hulu Yam Bharu. Kawasan ini terletak dalam mukim Ulu Yam dan di daerah Hulu Selangor. Lokasi kawasan kajian ini terletak berhampiran dengan pekan Ulu Yam Bharu. Taman Desa Ulu yam Bharu juga terletak berdekatan dengan Bandar Kuala Kubu Bharu iaitu kira-kira 20 minit dari kawasan kajian. Biasanya tambang bas yang dikenakan untuk pengangkutan bas ke Bandar Rawang ialah RM 2.00 untuk perjalanan sehala yang mengambil masa 45 minit untuk sampai ke sana.
Taman Desa Hulu Yam Bharu mempunyai tanah subur (tanah pamah) yang rata dan ini menggalakkan pembinaan petempatan. Pekerjaan utama penduduk ialah dalam sektor perniagaan dan sesetengahnya terlibat dengan sektor perkilangan, dan profesional seperti menjadi guru dan pekerja swasta. Di sebelah barat daya kawasan kajian terletaknya Sekolah Kebangsaan Ulu Yam Bharu yang mempunyai pelajar seramai 800 orang. Manakala, di sebelah timur laut terdapat sebatang sungai iaitu Sungai Batang Kali. Di sebelah selatan kawasan kajian pula, kita dapat melihat hutan yang belum ditebang lagi.
Keluasan kawasan kajian ialah 4.95 kilometer persegi. Beberapa kilometer dari kawasan terdepat Pekan Kuala Kubu Bharu ( 28 km ), Rawang ( 32 km ) dan Kuala Lumpur ( 50 km ). Bilangan penduduk di kawasan kajian ialah kira-kira 4000 orang. Taman saya juga mudah untuk dikunjungi kerana mempunyai sistem perhubungan dan pengangkutan yang baik. Di sini juga terdapat kawasan rekreasi yang baik seperti taman permainan dan padang awam.
KAEDAH KAJIAN
Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul dan memperolehi maklumat yang diperlukan di dalam kajian ini.
Kaedah Pemerhatian
Saya telah membuat lawatan ke kawasan kajian. Di sana saya telah membuat pemerhatian berkaitan amalan kitar semula yang dijalankan di Taman Desa Ulu Yam Bharu.
Soal Selidik
Saya telah mengedarkan borang soal selidik kepada 20 orang responden di Taman Desa Ulu Yam Bharu. Saya telah dapatkan maklumat masalah dan cadangan mengatasi masalah amalan kitar semula. Sya juga telah berbincang dengan rakan dalam kumpulan mengenai maklumat yang diperoleh.
Kaedah Rujukan
Saya telah mencari dan mengumpul maklumat daripada buku-buku rujukan. Saya juga telah membuat rujukan di Perpustakaan Negara Malaysia dan melayari internet untuk mendapatkan maklumat.
Temu Bual
Seterusnya, saya telah menemu bual 3 orang penduduk kampung untuk mengetahui pendapat dan pandangan mereka tentang amalan kitar semula. Temu bual dijalankan kepada penduduk kampung yang telah lama menetap disitu kerana mereka lebih berpengalaman dan tahu tentang keadaan kawasan Taman Desa Ulu Yam Bharu.
HASIL KAJIAN
8.1 Konsep Kitar Semula
Kitar semula bermaksud mengumpulkan dan memproses semula barang-barang terpakai dan terbuang untuk dijadikan barangan baru yang berguna. Amalan kitar semula barang-barang terpakai diperkenalkan dalam usaha untuk menjimatkan penggunaan sumber, memastikan alam sekitar sentiasa bersih, mengelakkan pencemaran, dan mengurangkan pembaziran. Antara barang yang boleh dikitar semula termasuklah kertas, plastik, besi, aluminium dan getah. Barang seperti botol kaca boleh digunakan semula setelah melalui proses pembersihan.
8.2 Jenis Bahan dan Amalan Kitar Semula
Bahan kitar semula yang biasanya dibuang oleh penduduk di taman saya ialah kertas, plastik dan kaca.
Amalan kitar semula yang dijalankan oleh penduduk taman saya ialah menjual bahan-bahan kitar semula ini di pekan Batang Kali. Kebanyakan daripada penduduk Taman Desa Ulu Yam Bharu akan membawa sendiri bahan tersebut ke pusat memproses bahan kitar semula. Ini menunjukan bahawa alam sekitar merupakan tanggungjawab semua individu.
Terdapat juga penduduk taman yang menggunakan semula bahan kitar semula ini untuk menjimatkan perbelanjaan. Contohnya, digunakan untuk membuat keceriaan di dalam rumah, menggunakan kedua-dua helaian kertas dan membuat perhiasan rumah seperti bunga kertas dan pasu kaca yang telah dibersihkan. Hal ini dapat melindungi alam sekitar daripada sebarang ancaman.
Selain itu, terdapat penduduk taman yang sudi bekerjasama memberi sumbangan kepada pihak sekolah bahan-bahan kitar semula mereka untuk menambah pendapatan
Persatuan Ibu Bapa dan guru (PIBG) bagi menampung program-program pelajar di sekolah memandangkan bahan kitar semula mempunyai nilai ringgit yang tinggi di pasaran. Ini menujukan bahawa institusi sekolah juga mempunyai peranan untuk mejaga alam sekitar.
Di samping itu juga, apa yang saya dapat perhatikan ialah terdapat penduduk yang cuba untuk mengurangkan penggunaan kertas, tisu dan kertas. Sebagai contoh terdapat penduduk yang tidak menggunakan plastik, polisterin ketika membungkus barang atau makanan. Kertas juga dijimatkan supaya tidak membazir begitu sahaja.
Amalan ini akan dapat menjimatkan penggunaan bahan kitar semula dan seterusnya menambahkan pendapatan hasil jualan kitar semula.
8.3 Kepentingan Kitar Semula
1) Kitar semula untuk memelihara ruang hidup kita
Kita perlulah menghormati Alam atau Bumi ini yang telah banyak berjasa pada kita.Kini terdapat kira-kira 230 tapak pelupusan sampah di Malaysia. Setiap satunya berkeluasan antara 20 hingga 150 ekar, bergantung pada lokasi dan jumlah sampah yang dibuang. Sebaik sahaja sebuah tapak pelupusan sampah dipenuhi sampah, tapak baru akan dibuka. Lambat laun, tapak-tapak ini akan berkembang dan menular mencerobohi ruang hidup kita. Sudahnya di mana kita akan tinggal?
2) Kitar semula untuk persekitaran yang lebih sihat dan lebih bersih
Sampah boleh menjejaskan kesihatan manusia dan kebersihan persekitaran. Jika dibiarkan bersepah ia boleh mengeluarkan bau dan menyebabkan penyakit. Melalui kitar semula, kita dapat mengurangkan sampah yang dibuang dan seterusnya mengawal penyakit daripada
merebak. Pada masa yang sama, kita cuma mengakibatkan kerosakan yang minima pada alam sekitar. Kita bertanggungjawab untuk meninggalkan bumi dalam keadaan yang sama atau dalam keadaan yang lebih baik lagi untuk generasi yang akan dating.
3) Kitar semula untuk mengurangkan pencemaran
Longgokan bahan buangan di dalam tong sampah, lori atau tapak pelupusan sampah merupakan salah satu punca pencemaran udara, air dan bau. Amalan mengitar semula dapat mengurangkan ancaman alam sekitar tersebut daripada terus mengancam kualiti kehidupan kita. Dalam cara ini, kita akan belajar yang ekonomi bukanlah segala-galanya kepada manusia seperti kita.
4) Kitar semula untuk menjimatkan kos, sumber dan tenaga
i) Dengan mengitar semula 1 tin aluminium anda seumpama menjimatkan penggunaan tenaga elektrik 3 jam televisyen.
ii) Jika kertas dapat dikitar semula secara maksimum anda dapat mengurangkan 4,360 tan sampah sehari yang bersamaan 78,000 batang pokok. Untuk menghasilkan satu tan kertas, sebanyak 17 pohon terpaksa ditebang. Mengitar semula kertas akan mengurangkan bilangan pokok yang perlu ditebang. Kita perlu memelihara hutan kerana ia merupakan paru-paru yang memberi kita oksigen dan udara yang bersih.
iii) Dengan mengitar semula 1 botol kaca anda seumpama menjimatkan penggunaan
tenaga elektrik mentol lampu 100 watt selama 4 jam.
iv) Mengitar semula kaca menurunkan suhu lebur untuk kaca baru sambil menjimatkan sehingga 32% tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran kaca.
Dengan amalan kitar semula ini ia akan dapat menerapkan unsur tanggungjawab dan sayangkan kepada negara seperti ungkapan negara bersih rakyat sihat.
8.4 Masalah / Halangan Amalan Kitar Semula
Ketika melaksanakan kerja kursus ini, terdapat beberapa masalah yang telah dikenalpasti.
1. Sikap
Terdapat segelintir penduduk yang tidak mempedulikan amalan kitar semula ini. Kebanyakan plastik, kertas dan kaca yang boleh dikitar semula dibuang ke tempat sampah dan kemudiannya dibakar dengan begitu sahaja. Keadaan ini akan menyebabkan berlakunya pencemaran udara dan menujukan bahawa manusia tidak mengambil berat tentang persekitaran kita.
2. Kurang Pengetahuan
Hasil daripada kajian saya, kebanyakan penduduk kampung yang membuang bahan kitar semula ini adalah disebabkan oleh kurangnya pengetahuan tentang pentingnya amalan kitar semula. Mereka lebih senang membuang bahan tersebut daripada mengitarnya semula. bagi mereka amalan kitar semula ini hanya membuang masa dan tidak mempunyai apa-apa kepentingan. Mereka juga tidak mengetahui yang alam ini akan diwarisi oleh generasi yang akan datang. Jadi kita perlulah cintakan alam persekitaran kita.
3. Harga Terlalu Rendah
Kebanyakan pusat pengumpulan mengambil barangan kitar semula dengan harga yang rendah. Kertas di beli dengan harga tidak kurang 20 sen untuk 1 kilogram. Harga yang rendah menyebabkan penduduk lebih senang membakar bahan tersebut daripada menjualnya kerana harga yang rendah dan tidak menguntungkan.
4. Kurang Pusat Pengumpulan.
Di kawasan Taman Desa Ulu Yam bharu tidak terdapat walaupun sebuah pusat pengumpulan bahan kitar semula. Keadaan ini menyukarkan penduduk untuk menjual barangan kitar semula memandangkan lokasi pusat ini terlalu jauh buat penduduk yang tinggal di kawasan kajian kerana terpaksa pergi ke Batang Kali untuk menghantar barangan kitar semula. Tambahan pula, pusat ini hanya menerima bahan kitar semula yang dihantar oleh penduduk sahaja. Mereka tidak menyediakan perkhidmatan mengambil barangan kitar semula daripada penduduk taman.
5. Kurang Kerjasama
Terdapat juga penduduk yang tidak memberikan kerjasama apabila kempen kitar semula ini dijalankan oleh kerajaan. Sikap tidak peduli dan tidak mahu mengambil kisah amalan kitar semula ini menyebabkan usaha kerajaan untuk menjimatkan tenaga dan bahan kitar semula tidak akan tercapai atau terlaksana.
Saya berpendapat penduduk kampung perlu insaf dan berubah sikap untuk menjadikan amalan kitar semula ini sebagai sebahagian daripada hidup mereka. Mereka juga perlulah menerapkan unsur patriotisme seperti menghayati alam yang sangat indah ciptaan Tuhan. Amalan ini dapat menyelamatkan negara kita daripada mengalamai kemusnahan sumber-sumber.
8.5 Langkah / Cadangan Mengatasi Masalah Melaksanakan
Amalan Kitar Semula
Bagi memastikan amalan kitar semula ini dijalankan di kawasan kajian, beberapa langkah atau tindakan dapat di lakukan bagi memastikan amalan tersebut dapat dilaksanakan dengan baik. Langkah tersebut ialah seperti :-
1. Kempen
Negara kita menyambut perayaan seperti Hari Perhutanan Sedunia, Hari Bumi, Hari Alam Sekitar Sedunia dan Minggu Alam Sekitar Malaysia pada setiap tahun. Objektif utamanya adalah untuk meningkatkan kesedaran menjaga alam sekitar. Ini bagi melahirkan masyarakat yang lebih prihatin, peka dan bersama-sama memainkan peranan untuk mengamalkan amalan kitar semula. kempen dan program yang dilaksanakan ini dapat memberi keinsafan kepada rakyat supaya menjaga alam sekitar daripada mengalami kemusnahan.
2. Pendidikan
Guru-guru di sekolah boleh memberi galakan kepada pelajar untuk melaksanakan amalan kitar semula. Guru perlu menyatakan bahawa amalan kitar semula ini dapat menyelamatkan bumi dan alam sekitar kita daripada musnah. Guru juga boleh mengadakan pertandingan seperti pertandingan melukis poster, bersajak dan berpuisi di sekolah untuk menarik minat pelajar mengamalkan kitar semula dengan menyediakan hadiah kepada pelajar yang menyertai pertandingan tersebut.
3. Menyediakan Kemudahan Pusat Pengumpulan.
Pihak berkuasa tempatan perlu menyediakan lebih banyak pusat pengumpulan kitar semula bagi menarik penduduk untuk mengamalkan amalan kitar semula. Ini penting supaya penduduk lebih peka dengan tidak membuang bahan yang boleh dikitar semula sesuka hati. Ini dapat mengelakkan daripada pembaziran.
Pihak sekolah juga boleh menyediakan tong-tong kitar semula dan diletakkan di lokasi yang strategik bagi memudahkan pelajar membuang bahan yang boleh dikitar semula ke dalam tong yang betul.
4. Gotong Royong
Penduduk taman boleh juga bersama-sama bergotong royong untuk membersihkan kawasan taman. Pastikan penduduk kampung mengumpulkan bahan kitar semula ini dan tidak membakar atau membuangnya begitu sahaja. Penghulu memainkan peranan yang penting supaya penduduk bekerjasama mengamalkan amalan kitar semula ini.
5. Menubuhkan Kelab Pencinta Alam
Selain itu, sekolah juga berperanan untuk menubuhkan kelab pencinta alam sekitar untuk memupuk kesedaran di kalangan pelajar sekolah bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Akhirnya , semua pihak perlulah berganding bahu dan bekerjasama untuk memastikan amalan kitar semula ini dapat dijalankan dengan sempurna. Semua peringkat umur perlu mempunyai sikap bertanggungjawab untuk sama-sama menjaga bumi ini daripada terus mengalami kemusnahan. Membuang bahan pencemar di tempat orang lain adalah seumpama kita meracuni orang yang mendiami tempat di mana kita membuang bahan pencemar itu.
Kaum
Cara Melayu Cina India
Tidak Mengitar Semula
Mengitar Semula
RUMUSAN
Kitar semula ini merupakan satu amalan yang harus dipupuk dan disemai di kalangan rakyat Malaysia. Sekiranya kita mengamalkan kitar semula, banyak hutan dapat diselamatkan daripada ditebang. Kita juga akan berbangga sebagai rakyat Malaysia jika negara kita dicontohi oleh negara lain kerana kita menjagai alam kita. Alam sekitar pula dapat terpelihara daripada sebarang ancaman dan bahaya. Sikap bertanggungjawab dan cintakan tanah air perlu ada dalam setiap diri rakyat Malaysia supaya seruan kerajaan untuk mengamalkan amalan kitar semula mendapat sokongan daripada segenap lapisan masyarakat.
Lampiran
Rujukan
Buku Teks
Abdul Rahim Md Nor, 2004. Geografi Tingkatan 3. Selangor Darul Ehsan: Cerdik Publications Sdn. Bhd
Chong Mui Seng, 2002. Geografi Tingkatan 1. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Buku Rujukan
Piara Singh, 2005. Siri Teks Referens SPM Geografi Tingkatan 4 dan 5. Petaling Jaya: Pearson Malay Sdn. Bhd.
Tong Siew Kheng, 2006. Ulangkaji Total Terkini PMR Geografi Tingakatan 1,2 dan 3. Petaling Jaya: Sasbadi Sdn. Bhd.
Internet
Blogspot, http://smkpenghulusaad.wordpress.com.my
Kitar Semula, http://ms.wikipedia.org/wiki/Alam Sekitar/Kitar Semula
Lembaga Peperiksaan Malaysia, http://moe.gov.my/PMR/Kerja Kursus Geografi 2010
Majalah
Era Hijau, Keluaran No.1-2006, Halaman 4 & 5
Era Hijau, Keluaran No.4-2006, Halaman 11, 12 & 13
Folio Sejarah - Elemen 2
SENARAI KANDUNGAN
Penghargaan 1
Objektif Kajian 2
Kaedah Kajian 3
Hasil Kajian 4
Perayaan Tradisi 4
Latar Belakang 5
Persiapan Sambutan Perayaan 6
Kesan Perayaan 9
Rumusan 11
Lampiran 12
Rujukan
PENGHARGAAN
Saya Brian Arvind A/L Chandran ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya, iaitu Encik Chandran A/L Engadasamy dan Puan V. Lilly Benjamine A/P J. Victor Rock yang telah banyak memberikan sokongan dan dorongan kepada saya. Selain itu, saya berterima kasih kepada guru sejarah saya, Puan Norsiah Binti Bakri kerana telah memberi bimbingan serta tunjuk ajar untuk saya menyempurnakan kerja kursus ini. Ucapan terima kasih juga ingin saya tujukan kepada Cik Julaila Binti Ariffin kerana telah menyediakan kemudahan untuk saya menyempurnakan tugasan ini. Tidak lupa juga, kawan saya, Mohamad Nurasyraf Bin Kamal Bahri dan Muhamad Azharul Azhar yang sudi berkerjasama dengan saya untuk membuat folio ini.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif bagi menjalankan Kerja Kursus Sejarah 21/2 ini dapat dibahagikan kepada dua iaitu objektif am dan objektif khusus.
Objektif Am
Objektif Am menjalankan kerja kursus ini adalah untuk mengenal pasti sumber sejarah yang sahih. Ini akan membantu saya membuat sebuah kajian ilmiah dengan tatacara yang betul.
Objektif Khusus
Objektif khususnya, iaitu untuk mengenali perayaan di Malaysia dengan lebih terperinci lagi.
Melalui kajian ini juga, saya dapat mengetahui tentang latar belakang, adat dan pantang larang tentang perayaan yang saya kaji.
Kajian ini juga telah melahirkan rasa bangga terhadap Negara Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum yang hidup dalam keadaan aman dan damai.
Saya juga dapat belajar menerapkan nilai patriotisme dalam khidupan seharian saya.
Kajian ini juga merupakan syarat lulus matapelajaran Sejarah PMR.
KAEDAH KAJIAN
Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul dan memperolehi maklumat yang diperlukan di dalam kajian ini.
Kaedah Lawatan Dan Pemerhatian
Kaedah ini telah digunakkan untuk mendapatkan maklumat tentang cara perayaan ini disambut.
Melayari Internet
Kaedah ini pula telah saya gunakan untuk mendapatkan maklumat tentang perayaan tersebut.
Kaedah Rujukan
Saya telah mencari dan membaca pelbagai jenis buku di Pusat Sumber Sekolah dan Perpustakaan Negara Malaysia mengenai pantang-larang perayaan ini.
Kaedah pandang Dan Dengar
Kaedah ini dilakukan untuk mengetahui serta menghayati asal usul perayaan ini.
HASIL KAJIAN
1. Perayaan Tradisi
Perayaan yang telah saya pilih ialah Tahun Baru Cina. Nama lain bagi perayaan ini ialah “Chun Jie”. Tahun baru Cina melambangkan permulaan, titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Terdapat juga beberapa ucapan yang diucapkan semasa Tahun Baru Cina Contohnya, Selamat Tahun Baru Cina ( xinnian kuaile ), Gong xi fa cai dan Happy New Year (guo nian hao). Tahun baru Cina disambut oleh kaum Cina.
Tahun Baru Cina diraikan selama 15 hari. Tarikh Tahun Baru Cina memang tidak sama setiap tahun. Tarikh Tahun Baru Cina dari tahun 1996 hingga 2019 (dalam kalendar Gregory) adalah disenaraikan seperti berikut, bersertakan lambang haiwan dalam zodiak Cina.
Haiwan Tarikh
Tikus 19 Februari 1996 7 Februari 2008
Lembu 7 Februari 1997 26 Januari 2009
Harimau 28 Januari 1998 14 Februari 2010
Arnab 16 Februari 1999 3 Februari 2011
Naga 5 Februari 2000 23 Januari 2012
Ular 24 Januari 2001 10 Februari 2013
Kuda 12 Februari 2002 31 Januari 2014
Kambing 1 Februari 2003 19 Februari 2015
Monyet 22 Januari 2004 8 Februari 2016
Ayam 9 Februari 2005 28 Januari 2017
Anjing 29 Januari 2006 16 Februari 2018
Khinzir 18 Februari 2007 5 Februari 2019
Tujuan perayaan Tahun Baru Cina ialah untuk meraikan kejayaan setelah mengalahkan seekor binatang yang buas bernama ‘Nian’ ( Cerita asal-usul perayaan ). Selain itu, Tahun Baru Cina juga merupakan hari yang baik untuk memulakan hidup baru.
2. Latar Belakang
2.1 Sejarah / Asal Usul Perayaan
Menurut lagenda, pada zaman dahulu, Nian ialah seekor raksasa pemakan manusia dari pergunungan atau dari bawah laut yang muncul pada setiap 11 tahun, sekitar musim sejuk untuk memburu manusia. Orang ramai kemudiannya percaya bahawa raksasa Nian sukar menahan bunyi bising dan warna merah, maka mereka mengusirnya dengan letupan, bunga api, dan penggunaan warna merah secara meluas. Adat-adat inilah yang membawa kepada perayaan Tahun Baru yang sulung. Guo nian, yang bermaksud “menyambut tahun baru” membawa harfiah “meredah raksasa Nian”.
2.2 Upacara dan Tempat Khusus Perayaan
Orang Cina biasanya akan berkumpul di rumah datuk, nenek, atau orang yang lebih tua dari mereka pada malam Tahun Baru. Ini bertujuan untuk makan bersama yang merupakan suatu adat pada Tahun Baru Cina.
3) Persiapan Sambutan Perayaan
3.1 Sebelum Perayaan
Pada hari-hari sebelum Tahun Baru, keluarga-keluarga Cina membersihkan rumah mereka secara menyeluruh, kerana mereka percaya bahawa pembersihan in menghalau nasib malang dan musibah yang menimpa pada tahun yang berlalu serta menyediakan rumah mereka untuk menjemput nasib baik. Ada orang yang akan mengecat rumah, pintu dan sisi tingkap dengan warna merah.
Acara terbesar pada malam Tahun Baru Cina ialah jamuan pertemuan semula. Hidangan yang terdiri daripada ikan terdapat di atas meja makan untuk tujuan paparan sempena jamuan ini.
3.2 Semasa Perayaan
Hari pertama adalah hari bagi mengundang dewa-dewi dari kayangan dan bumi. Kebanyakan orang yang meraikannya, terutamanya penganut agama Buddha, menghindari diri daripada memakan daging pada hari ini kerana adalah dipercayai bahawa ini memastikan mereka akan lanjut usia. Paling penting sekali, hari pertama Tahun Baru Cina merupakan masa apabila keluarga Cina menziarahi orang tua mereka dan ahli keluarga yang paling tua dalam seluruh keluarga mereka, biasanya ibu bapa, datuk nenek dan moyang.
3.3 Selepas Perayaan
Hari kedua Tahun Baru Cina atau hari “membuka tahun” (kai nian) menyaksikan anak perempuan yang telah kahwin untuk menziarahi ibu bapa kandung mereka. Menurut tradisi, anak perempuan yang telah kahwin mungkin tidak banyak berpeluang menziarahi keluarga kandung sendiri.
Hari ketiga perayaan ini dipercayai sebagai hari yang tidak sesuai untuk mengunjungi saudara mara atas kepercayaan hari ini dikenali sebagai “mulut merah” (chi kou), yang bermaksud bahawa adalah amat mudah untuk terlibat dalam pergaduhan, maka hari ini tidak sesuai untuk ziarah-menziarahi, sebaliknya duduk berdiam di rumah sahaja. Hari ketiga juga wajar dijadikan hari menziarahi kubur.
Di bahagian utara China, ladu dijadikan sarapan pada pagi “pecah lima” yang merupakan hari kelima Tahun Baru Cina. Ini juga merupakan ulang tahun hari lahir Cai Shen, dewa kekayaan Cina. Di Taiwan, perniagaan biasanya dibuka semula pada hari tersebut dan diserikan oleh pemetik api.
Hari ketujuh dikenali sebagai hari jadi orang ramai (ren ri), iaitu hari yang mana usia setiap orang ditambah lagi setahun menurut pengiraan kalendar qamari Cina. Inilah harinya bila salad ikan mentah dilambung bersama dengan yee sang dan dimakan. Kaum sekeluarga
berkumpul untuk melambung salad berwarna-warni dan menyampaikan hajat bagi menyampaikan hajat bagi menambahkan kekayaan dan kemakmuran.
Hari kesembilan tahun baru merupakan hari bagi kaum Cina untuk menyembah Maharaja Jed di Kayangan di tokong agama Tao. Tambahan pula, hari ini dianggap sebagai “tahun baru” suku kaum Hokkien.
Hari kelima belas merupakan hari terakhir Tahun Baru Cina yang diraikan sebagai (Yuanxiao jie) atau lebih dikenali sebagai Chap Goh Mei dalam bahasa Hokkien, versi Cina bagi Hari Valentine. Bergantung kepada amalan setempat, hari ini juga dikenali sebagai Perayaan Tanglung.
3.4 Pantang-larang / Amalan Sampingan Perayaan
Terdapat juga beberapa pantang-larang semasa perayaan Tahun Baru Cina iaitu membeli kasut baru dianggap pembawa malang bagi sesetengah orang Cina kerana perkataan bahasa Kantonis bagi “kasut” sama bunyinya dengan perkataan “kasar” atau “sukar”. Selain itu, mencuci rambut juga dianggap sebagai mencuci keluar kekayaan. Menyapu lantai juga dilarang pada hari pertama kerana ini akan menyapu keluar tuah bagi tahun baru.
Seterusnya, membeli buku juga membawa malang kerana perkataan sesetengah dialek Cina bagi “buku” sebunyi dengan perkataan bagi “kalah”. Pakaian yang berwarna hitam juga dilarang untuk dipakai pada Tahun Baru Cina kerana dianggap akan membawa malang. Dilarang sama sekali juga menggunakan perkataan-perkataan kotor yang membawa maksud sial dan tidak baik. Menangis juga dilarang kerana dikhuatiri orang tersebut akan menangis sepanjang tahun.
Terdapat juga beberapa amalan sampingan yang dilakukan pada Tahun Baru Cina. Salah satu daripadanya ialah, pemberian Angpau. Pemberian Angpau bertujuan untuk mengucapkan selamat tahun baru serta memperoleh kekayaan dan nasib yang baik. Ia biasanya diberikan oleh pasangan suami isteri atau orang tua kepada golongan muda-mudi yang belum berkhawin.
Seterusnya merupakan mercun. Mercun dimainkan untuk menghalau makhluk jahat yang sering menganggu ketenteraman manusia selain menandakan musim perayaan yang tiba.
Selain daripada itu, pemakaian yang melebihkan warna merah sering dipakai sepanjang Tahun Baru Cina kerana dipercayai warna merah akan menakutkan roh jahat dan nasib malang.
Limau juga adalah lambing kepada kegembiraan bagi masyarakat orang Cina. Mengikut kepercayaan, limau yang masih mempunyai daun terletak padanya membawa maksud hubungan erat dengan seseorang. Manakala bagi yang baru berkhawin, ia melambangakan hubungan perkhawinan yang terjalin akan mekar sehingga mendapat anak yang ramai.
Tarian Singa juga merupakan signifikan Tahun baru Cina. Tarian Singa adalah persembahan tarian yang penuh dengan kesenian dan menjadi simbol masyarakat Cina namun ia memakan masa latihan yang panjang sebelum seseorang itu mahir.
4. Kesan Perayaan
Tahun Baru Cina sama seperti Hari Natal di Eropah, untuk anggota keluarga berkumpul semula. Orang yang tinggal di tempat lain tidak kira orang dewasa atau kanak-kanak dengan sedaya upaya berkumpul dengan keluarganya pada hari perayaan itu. Sambutan Tahun Baru Cina merapatkan lagi hubungan silaturrahim yang sedia ada.
Perayaan Tahun Baru Cina juga dapat memupuk perpaduan antara kaum di Malaysia. Kaum-kaum lain yang tidak menyambut Tahun Baru Cina selalunya akan melawat atau dijemput hadir ke rumah rakan atau jiran mereka yang menyambut Tahun Baru Cina.
Selain itu, Tahun Baru Cina juga akan memberi kesan kepada industri pelancongan negara kita. Para pelancong yang dating untuk bercuti di Malaysia dapat melihat pelbagai perayaan tradisi yang disambut oleh kaum-kaum yang terdapat di Malaysia.
Tambahan pula, perayaan Tahun Baru Cina memberi peluang perniagaan kepada para peniaga untuk menjual alat-alat yang diperlukan untuk persiapan sambutan Tahun Baru Cina seperti mercun, tanglung, sampul merah ataupun angpau termasuklah juga bahan-bahan makanan yang digunakan ketika perayaan ini.
Akhirnya, tradisi-tradisi yang tersendiri seperti tarian singa dapat dikekalkan. Tradisi yang unik seperti ini juga dapat diwarisi dan diamalkan secara turun-temurun oleh generasi yang akan datang.
RUMUSAN
Saya amat bersyukur kepada Tuhan kerana dengan limpah kurnianya telah saya dapat menyelesaikan Kerja Kursus Sejarah 21/2 dalam tempoh masa yang ditetapkan. Saya memilih perayaan Tahun Baru Cina kerana saya ingin mengetahui tentang lebih mendalam lagi tentang perayaan ini. Ketika menjalankan kerja kursus ini, banyak pengetahuan, pengajaran dan nilai yang telah saya pelajari.
Selepas menjalankan Kerja Kursus Sejarah yang bertajuk Tahun Baru Cina, saya rasa amat bersyukur sebagai seorang warganegara Malaysia kerana pelbagai perayaan tradisi kaum yang terdapat di negara kita yang tercinta ini. Ketika menjalankan kerja kursus ini, banyak pengajaran dan nilai yang telah saya pelajari. Selain itu, saya juga telah mempelajari tentang keistimewaan dan keunikan perayaan tradisi ini yang dapat menarik minat ramai pelancong asing. Selepas menjalankan kerja kursus ini, saya juga dapat menguasai kemahiran berkomunikasi. Sebagai seorang rakyat Malaysia, kita perlulah menghormati amalan dan tradisi kaum lain untuk hidup dalam keadaan aman dan damai bak kata pepatah “bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat”.
Di samping itu, saya juga dapat menghayati nilai kesabaran, ketabahan, kejujuran, memupuk semangat patriotisme dan kerjasama antara rakan-rakan semasa menjalankan dan menyelesaikan kerja kursus ini dengan sempurna. Nilai kerjasama telah membuatkan saya bersama rakan-rakan berganding bahu untuk mencari maklumat tentang kerja kursus ini.
Konklusinya, kita boleh mengambil iktibar bahawa perpaduan di kalangan rakyat sesebuah negara adalah penting untuk pembangunan negara yang maju dan boleh berdaya saing di mata dunia.
LAMPIRAN
RUJUKAN
Buku Ilmiah
Hashim Awang A.R., Zamree Abu Hasan, 2003. Traditional Festivals Of Asean. Jakarta: ASEAN Commmittee on Culture and Information.
Akhbar
Mingguan Malaysia, 14 Februari 2010, Halaman 14 & 15.
Majalah
Feng Shui World, Januari/Februari 2005, Halaman 28 & 29.
Feng Shui World, Januari/Februari 2008, Halaman 28, 29 & 30.
Orang Sumber
Tan Sai Gaik, 45 tahun, No. 35, Jalan Semarak 5B, Bandar Utama Batang Kali, 44300, Batang Kali, Hulu Selangor, Selangor Darul Ehsan.
Internet
Tahun Baru Cina, http://ms.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Cina
Lembaga Peperiksaan Malaysia, http://moe.gov.my/PMR/Kerja Kursus Sejarah
Penghargaan 1
Objektif Kajian 2
Kaedah Kajian 3
Hasil Kajian 4
Perayaan Tradisi 4
Latar Belakang 5
Persiapan Sambutan Perayaan 6
Kesan Perayaan 9
Rumusan 11
Lampiran 12
Rujukan
PENGHARGAAN
Saya Brian Arvind A/L Chandran ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya, iaitu Encik Chandran A/L Engadasamy dan Puan V. Lilly Benjamine A/P J. Victor Rock yang telah banyak memberikan sokongan dan dorongan kepada saya. Selain itu, saya berterima kasih kepada guru sejarah saya, Puan Norsiah Binti Bakri kerana telah memberi bimbingan serta tunjuk ajar untuk saya menyempurnakan kerja kursus ini. Ucapan terima kasih juga ingin saya tujukan kepada Cik Julaila Binti Ariffin kerana telah menyediakan kemudahan untuk saya menyempurnakan tugasan ini. Tidak lupa juga, kawan saya, Mohamad Nurasyraf Bin Kamal Bahri dan Muhamad Azharul Azhar yang sudi berkerjasama dengan saya untuk membuat folio ini.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif bagi menjalankan Kerja Kursus Sejarah 21/2 ini dapat dibahagikan kepada dua iaitu objektif am dan objektif khusus.
Objektif Am
Objektif Am menjalankan kerja kursus ini adalah untuk mengenal pasti sumber sejarah yang sahih. Ini akan membantu saya membuat sebuah kajian ilmiah dengan tatacara yang betul.
Objektif Khusus
Objektif khususnya, iaitu untuk mengenali perayaan di Malaysia dengan lebih terperinci lagi.
Melalui kajian ini juga, saya dapat mengetahui tentang latar belakang, adat dan pantang larang tentang perayaan yang saya kaji.
Kajian ini juga telah melahirkan rasa bangga terhadap Negara Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum yang hidup dalam keadaan aman dan damai.
Saya juga dapat belajar menerapkan nilai patriotisme dalam khidupan seharian saya.
Kajian ini juga merupakan syarat lulus matapelajaran Sejarah PMR.
KAEDAH KAJIAN
Saya telah menggunakan beberapa kaedah untuk mengumpul dan memperolehi maklumat yang diperlukan di dalam kajian ini.
Kaedah Lawatan Dan Pemerhatian
Kaedah ini telah digunakkan untuk mendapatkan maklumat tentang cara perayaan ini disambut.
Melayari Internet
Kaedah ini pula telah saya gunakan untuk mendapatkan maklumat tentang perayaan tersebut.
Kaedah Rujukan
Saya telah mencari dan membaca pelbagai jenis buku di Pusat Sumber Sekolah dan Perpustakaan Negara Malaysia mengenai pantang-larang perayaan ini.
Kaedah pandang Dan Dengar
Kaedah ini dilakukan untuk mengetahui serta menghayati asal usul perayaan ini.
HASIL KAJIAN
1. Perayaan Tradisi
Perayaan yang telah saya pilih ialah Tahun Baru Cina. Nama lain bagi perayaan ini ialah “Chun Jie”. Tahun baru Cina melambangkan permulaan, titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Terdapat juga beberapa ucapan yang diucapkan semasa Tahun Baru Cina Contohnya, Selamat Tahun Baru Cina ( xinnian kuaile ), Gong xi fa cai dan Happy New Year (guo nian hao). Tahun baru Cina disambut oleh kaum Cina.
Tahun Baru Cina diraikan selama 15 hari. Tarikh Tahun Baru Cina memang tidak sama setiap tahun. Tarikh Tahun Baru Cina dari tahun 1996 hingga 2019 (dalam kalendar Gregory) adalah disenaraikan seperti berikut, bersertakan lambang haiwan dalam zodiak Cina.
Haiwan Tarikh
Tikus 19 Februari 1996 7 Februari 2008
Lembu 7 Februari 1997 26 Januari 2009
Harimau 28 Januari 1998 14 Februari 2010
Arnab 16 Februari 1999 3 Februari 2011
Naga 5 Februari 2000 23 Januari 2012
Ular 24 Januari 2001 10 Februari 2013
Kuda 12 Februari 2002 31 Januari 2014
Kambing 1 Februari 2003 19 Februari 2015
Monyet 22 Januari 2004 8 Februari 2016
Ayam 9 Februari 2005 28 Januari 2017
Anjing 29 Januari 2006 16 Februari 2018
Khinzir 18 Februari 2007 5 Februari 2019
Tujuan perayaan Tahun Baru Cina ialah untuk meraikan kejayaan setelah mengalahkan seekor binatang yang buas bernama ‘Nian’ ( Cerita asal-usul perayaan ). Selain itu, Tahun Baru Cina juga merupakan hari yang baik untuk memulakan hidup baru.
2. Latar Belakang
2.1 Sejarah / Asal Usul Perayaan
Menurut lagenda, pada zaman dahulu, Nian ialah seekor raksasa pemakan manusia dari pergunungan atau dari bawah laut yang muncul pada setiap 11 tahun, sekitar musim sejuk untuk memburu manusia. Orang ramai kemudiannya percaya bahawa raksasa Nian sukar menahan bunyi bising dan warna merah, maka mereka mengusirnya dengan letupan, bunga api, dan penggunaan warna merah secara meluas. Adat-adat inilah yang membawa kepada perayaan Tahun Baru yang sulung. Guo nian, yang bermaksud “menyambut tahun baru” membawa harfiah “meredah raksasa Nian”.
2.2 Upacara dan Tempat Khusus Perayaan
Orang Cina biasanya akan berkumpul di rumah datuk, nenek, atau orang yang lebih tua dari mereka pada malam Tahun Baru. Ini bertujuan untuk makan bersama yang merupakan suatu adat pada Tahun Baru Cina.
3) Persiapan Sambutan Perayaan
3.1 Sebelum Perayaan
Pada hari-hari sebelum Tahun Baru, keluarga-keluarga Cina membersihkan rumah mereka secara menyeluruh, kerana mereka percaya bahawa pembersihan in menghalau nasib malang dan musibah yang menimpa pada tahun yang berlalu serta menyediakan rumah mereka untuk menjemput nasib baik. Ada orang yang akan mengecat rumah, pintu dan sisi tingkap dengan warna merah.
Acara terbesar pada malam Tahun Baru Cina ialah jamuan pertemuan semula. Hidangan yang terdiri daripada ikan terdapat di atas meja makan untuk tujuan paparan sempena jamuan ini.
3.2 Semasa Perayaan
Hari pertama adalah hari bagi mengundang dewa-dewi dari kayangan dan bumi. Kebanyakan orang yang meraikannya, terutamanya penganut agama Buddha, menghindari diri daripada memakan daging pada hari ini kerana adalah dipercayai bahawa ini memastikan mereka akan lanjut usia. Paling penting sekali, hari pertama Tahun Baru Cina merupakan masa apabila keluarga Cina menziarahi orang tua mereka dan ahli keluarga yang paling tua dalam seluruh keluarga mereka, biasanya ibu bapa, datuk nenek dan moyang.
3.3 Selepas Perayaan
Hari kedua Tahun Baru Cina atau hari “membuka tahun” (kai nian) menyaksikan anak perempuan yang telah kahwin untuk menziarahi ibu bapa kandung mereka. Menurut tradisi, anak perempuan yang telah kahwin mungkin tidak banyak berpeluang menziarahi keluarga kandung sendiri.
Hari ketiga perayaan ini dipercayai sebagai hari yang tidak sesuai untuk mengunjungi saudara mara atas kepercayaan hari ini dikenali sebagai “mulut merah” (chi kou), yang bermaksud bahawa adalah amat mudah untuk terlibat dalam pergaduhan, maka hari ini tidak sesuai untuk ziarah-menziarahi, sebaliknya duduk berdiam di rumah sahaja. Hari ketiga juga wajar dijadikan hari menziarahi kubur.
Di bahagian utara China, ladu dijadikan sarapan pada pagi “pecah lima” yang merupakan hari kelima Tahun Baru Cina. Ini juga merupakan ulang tahun hari lahir Cai Shen, dewa kekayaan Cina. Di Taiwan, perniagaan biasanya dibuka semula pada hari tersebut dan diserikan oleh pemetik api.
Hari ketujuh dikenali sebagai hari jadi orang ramai (ren ri), iaitu hari yang mana usia setiap orang ditambah lagi setahun menurut pengiraan kalendar qamari Cina. Inilah harinya bila salad ikan mentah dilambung bersama dengan yee sang dan dimakan. Kaum sekeluarga
berkumpul untuk melambung salad berwarna-warni dan menyampaikan hajat bagi menyampaikan hajat bagi menambahkan kekayaan dan kemakmuran.
Hari kesembilan tahun baru merupakan hari bagi kaum Cina untuk menyembah Maharaja Jed di Kayangan di tokong agama Tao. Tambahan pula, hari ini dianggap sebagai “tahun baru” suku kaum Hokkien.
Hari kelima belas merupakan hari terakhir Tahun Baru Cina yang diraikan sebagai (Yuanxiao jie) atau lebih dikenali sebagai Chap Goh Mei dalam bahasa Hokkien, versi Cina bagi Hari Valentine. Bergantung kepada amalan setempat, hari ini juga dikenali sebagai Perayaan Tanglung.
3.4 Pantang-larang / Amalan Sampingan Perayaan
Terdapat juga beberapa pantang-larang semasa perayaan Tahun Baru Cina iaitu membeli kasut baru dianggap pembawa malang bagi sesetengah orang Cina kerana perkataan bahasa Kantonis bagi “kasut” sama bunyinya dengan perkataan “kasar” atau “sukar”. Selain itu, mencuci rambut juga dianggap sebagai mencuci keluar kekayaan. Menyapu lantai juga dilarang pada hari pertama kerana ini akan menyapu keluar tuah bagi tahun baru.
Seterusnya, membeli buku juga membawa malang kerana perkataan sesetengah dialek Cina bagi “buku” sebunyi dengan perkataan bagi “kalah”. Pakaian yang berwarna hitam juga dilarang untuk dipakai pada Tahun Baru Cina kerana dianggap akan membawa malang. Dilarang sama sekali juga menggunakan perkataan-perkataan kotor yang membawa maksud sial dan tidak baik. Menangis juga dilarang kerana dikhuatiri orang tersebut akan menangis sepanjang tahun.
Terdapat juga beberapa amalan sampingan yang dilakukan pada Tahun Baru Cina. Salah satu daripadanya ialah, pemberian Angpau. Pemberian Angpau bertujuan untuk mengucapkan selamat tahun baru serta memperoleh kekayaan dan nasib yang baik. Ia biasanya diberikan oleh pasangan suami isteri atau orang tua kepada golongan muda-mudi yang belum berkhawin.
Seterusnya merupakan mercun. Mercun dimainkan untuk menghalau makhluk jahat yang sering menganggu ketenteraman manusia selain menandakan musim perayaan yang tiba.
Selain daripada itu, pemakaian yang melebihkan warna merah sering dipakai sepanjang Tahun Baru Cina kerana dipercayai warna merah akan menakutkan roh jahat dan nasib malang.
Limau juga adalah lambing kepada kegembiraan bagi masyarakat orang Cina. Mengikut kepercayaan, limau yang masih mempunyai daun terletak padanya membawa maksud hubungan erat dengan seseorang. Manakala bagi yang baru berkhawin, ia melambangakan hubungan perkhawinan yang terjalin akan mekar sehingga mendapat anak yang ramai.
Tarian Singa juga merupakan signifikan Tahun baru Cina. Tarian Singa adalah persembahan tarian yang penuh dengan kesenian dan menjadi simbol masyarakat Cina namun ia memakan masa latihan yang panjang sebelum seseorang itu mahir.
4. Kesan Perayaan
Tahun Baru Cina sama seperti Hari Natal di Eropah, untuk anggota keluarga berkumpul semula. Orang yang tinggal di tempat lain tidak kira orang dewasa atau kanak-kanak dengan sedaya upaya berkumpul dengan keluarganya pada hari perayaan itu. Sambutan Tahun Baru Cina merapatkan lagi hubungan silaturrahim yang sedia ada.
Perayaan Tahun Baru Cina juga dapat memupuk perpaduan antara kaum di Malaysia. Kaum-kaum lain yang tidak menyambut Tahun Baru Cina selalunya akan melawat atau dijemput hadir ke rumah rakan atau jiran mereka yang menyambut Tahun Baru Cina.
Selain itu, Tahun Baru Cina juga akan memberi kesan kepada industri pelancongan negara kita. Para pelancong yang dating untuk bercuti di Malaysia dapat melihat pelbagai perayaan tradisi yang disambut oleh kaum-kaum yang terdapat di Malaysia.
Tambahan pula, perayaan Tahun Baru Cina memberi peluang perniagaan kepada para peniaga untuk menjual alat-alat yang diperlukan untuk persiapan sambutan Tahun Baru Cina seperti mercun, tanglung, sampul merah ataupun angpau termasuklah juga bahan-bahan makanan yang digunakan ketika perayaan ini.
Akhirnya, tradisi-tradisi yang tersendiri seperti tarian singa dapat dikekalkan. Tradisi yang unik seperti ini juga dapat diwarisi dan diamalkan secara turun-temurun oleh generasi yang akan datang.
RUMUSAN
Saya amat bersyukur kepada Tuhan kerana dengan limpah kurnianya telah saya dapat menyelesaikan Kerja Kursus Sejarah 21/2 dalam tempoh masa yang ditetapkan. Saya memilih perayaan Tahun Baru Cina kerana saya ingin mengetahui tentang lebih mendalam lagi tentang perayaan ini. Ketika menjalankan kerja kursus ini, banyak pengetahuan, pengajaran dan nilai yang telah saya pelajari.
Selepas menjalankan Kerja Kursus Sejarah yang bertajuk Tahun Baru Cina, saya rasa amat bersyukur sebagai seorang warganegara Malaysia kerana pelbagai perayaan tradisi kaum yang terdapat di negara kita yang tercinta ini. Ketika menjalankan kerja kursus ini, banyak pengajaran dan nilai yang telah saya pelajari. Selain itu, saya juga telah mempelajari tentang keistimewaan dan keunikan perayaan tradisi ini yang dapat menarik minat ramai pelancong asing. Selepas menjalankan kerja kursus ini, saya juga dapat menguasai kemahiran berkomunikasi. Sebagai seorang rakyat Malaysia, kita perlulah menghormati amalan dan tradisi kaum lain untuk hidup dalam keadaan aman dan damai bak kata pepatah “bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat”.
Di samping itu, saya juga dapat menghayati nilai kesabaran, ketabahan, kejujuran, memupuk semangat patriotisme dan kerjasama antara rakan-rakan semasa menjalankan dan menyelesaikan kerja kursus ini dengan sempurna. Nilai kerjasama telah membuatkan saya bersama rakan-rakan berganding bahu untuk mencari maklumat tentang kerja kursus ini.
Konklusinya, kita boleh mengambil iktibar bahawa perpaduan di kalangan rakyat sesebuah negara adalah penting untuk pembangunan negara yang maju dan boleh berdaya saing di mata dunia.
LAMPIRAN
RUJUKAN
Buku Ilmiah
Hashim Awang A.R., Zamree Abu Hasan, 2003. Traditional Festivals Of Asean. Jakarta: ASEAN Commmittee on Culture and Information.
Akhbar
Mingguan Malaysia, 14 Februari 2010, Halaman 14 & 15.
Majalah
Feng Shui World, Januari/Februari 2005, Halaman 28 & 29.
Feng Shui World, Januari/Februari 2008, Halaman 28, 29 & 30.
Orang Sumber
Tan Sai Gaik, 45 tahun, No. 35, Jalan Semarak 5B, Bandar Utama Batang Kali, 44300, Batang Kali, Hulu Selangor, Selangor Darul Ehsan.
Internet
Tahun Baru Cina, http://ms.wikipedia.org/wiki/Tahun_Baru_Cina
Lembaga Peperiksaan Malaysia, http://moe.gov.my/PMR/Kerja Kursus Sejarah
Subscribe to:
Posts (Atom)